Ale pak jsou zde reklamy, billboardy, stavební společnosti, novináři či personální agentury. Nabízíme vám proto malý, výběrový překladový slovník, co vlastně některé fráze znamenají ve skutečnosti.
Reklamy
Buď svůj! = Měj stejné a nejlépe značkové oblečení, mobil nebo tablet jako všichni ostatní, aby si z tebe nemohli dělat legraci, že jsi chudý a nemáš na to.
Teď s ještě účinnější formulí! = Složení pracího prášku je sice stále stejné jako před deseti lety, ale formule (rozuměj slovní ohodnocení, nikoliv závodní auto nebo snad dokonce chemický vzorec) je skutečně nová.
Až o 25 % účinnější! = Stejně jako předchozí slogan, jen to slovní ohodnocení má holt o čtvrtinu větší váhu.
Zářivé a čistě bílé... = Když budete mít štěstí, prádlo nebude vypadat tak ušmudlané jako u poslední verze našeho pracího prášku. Zářivé a čistě bílé ale v reálu nikdy nebude, stejně jako vaše zuby.
Jemné a hebké ruce... = Zapomeňte na hydratační krémy na ruce, stačí prostředek na mytí nádobí. Ale přece jen náš hydratační krém na ruce značky Jar nepoužívejte až tak často.
Ty jsou nové? Ne, vyprané v Perwollu! = Samozřejmě že v reklamě vidíte nové šaty – řeči o tom, jak jsou několikrát vyprané, jsou falešné stejně, jako ta hospodyňka s vizáží a tělem modelky.
Neomezujte se a užijte si, i když máte své dny. = Když má jakákoliv žena své dny, bolí ji břicho a je nepříjemná, a na tom nezmění nic ani sebedokonalejší vložka.
Pohádková pláž u moře. = Pokud vám nevadí ty hromady lehátek a lidí, pro něž není kam šlápnout.
Lehká svačinka s báječnou chutí našlehaného mléka. = Moc mléka to neobsahuje, zato hodně tuku a cukru.
Developeři
Kupte si ještě dnes byt v nově stavěném komplexu V lese – buďte co nejblíže přírodě! = Jen se musíte smířit s tím, že v souvislosti se stavebními pracemi jsme les vykáceli a místo něho zasadili tři čtyři mladé stromečky.
Pár posledních volných bytů! = Nikdo to nechce koupit a zatím jsme prodali jen pět ze čtyřiceti bytů.
Moderní komplex blízko dopravní infrastruktury! = Betonová kasárna s minimem obchodů, nejspíše poblíž rušné silniční křižovatky.
Personální agentury
Vaše zkušenosti nás nesmírně zaujaly, ale dali jsme přednost jinému kandidátovi, který lépe splňoval naše požadavky. = Ani jsme se na váš životopis nepodívali, protože na místo byl přijat něčí kamarád lidí z firmy. Nejspíše ho ale vyhodíme ve zkušební době.
Přejeme hodně štěstí při hledání zajímavého pracovního uplatnění. = Hlavně, až znovu za dva měsíce vypíšeme stejný konkurz na stejné místo, už nám nepište, stejně zase budeme mít k dispozici nějakého študáka, co dělá zadarmo, nebo známého.
Nabízíme mladý a aktivní kolektiv. = Hledáme hlavně ty študáky, co jsou rádi za cokoliv, dělají prakticky zadarmo, dají se kdykoliv vyhodit a sedí v práci od rána do večera i o víkendech. O lidi nad 35 let se zkušenostmi rozhodně zájem nemáme.
Získáte praxi. = Budete makat zadarmo a až budete od nás odcházet, dostanete bezcenný papír. Protože praxe vám bude k ničemu, všude totiž budou ti, co dělají zadarmo za vidinu bezcenného papíru o praxi.
Samozřejmě jde jen o výběrový slovník a příkladů je daleko víc, ani by nám nestačila encyklopedie o tisíci stranách.
Jen je překvapivé, že lidé podobným reklamám stále věří a nedokážou si je správně přeložit. Vždyť je jasné, že politickému sloganu Myslíme to upřímně nikdo věřit nebude a všichni si jej správně přeloží jako Hlavně ať jsme u koryta.
Tak proč pořád věříme, že prací prášky lze zlepšovat donekonečna, že v jogurtech jsou skutečně nějaké úžasné bakterie navíc, po nichž se nám upraví trávení a zlepší obranyschopnost, že cukrovinky plné cukru a tuku jsou zdravější?
Jistě, určité přehánění bylo vždy. Ale přece jen, dnes už jde o vyložené lži. A nejhorší je, že nikomu to nevadí a bereme to jako bernou minci.
- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
© 1998–2024 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Rozmnožování obsahu pro účely automatizované analýzy textů nebo dat dle ustanovení § 39c autorského zákona je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., IČ: 45313351.