Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Širokoúhlé bláznovství po nováckém způsobu

16. 01. 2008 7:05:12
Širokoúhlost by měla mít své opodstatnění. Ale v podání českých televizí, a převážně TV Nova, jde spíše o naprosté nepochopení formátu a šílení tam, kde by byl potřeba rozum.
Širokoúhle se začaly natáčet celovečerní filmy v 50 letech. A to proto, aby nabídly divákům kin větší zážitky – přece jen, když sedíte ve velkém kině a zleva přijíždí Caesarův kočár s Kleopatrou, projede vám před očima a zamíří doprava, můžete si krk ukroutit a navíc máte pocit, že jste uvnitř děje, uvnitř těch nádherných exteriérů, i pocit, že jste se přenesli v čase do minulosti, do roku 50 před Kristem.

Širokoúhlý formát si tedy našel své uplatnění a formáty se ustálily na poměrech 2,35 (2,40):1, resp. 1,85:1. Časem vznikly i tzv. televizní formáty 1,78:1 a 1,66:1. Protože se však širokoúhlé filmy pokládaly za produkt západní civilizace, a my na východě měli jiné normy, užívali jsme si e většině případů „klasického“ formátu 4:3 (1,33:1) – což je prostě plocha obrazovky obyčejné televize. V zahraničí na západ od nás snad jediným filmařem, který natáčel filmy na tento formát, byl režisér Stanley Kubrick.

Lup, přišel listopad 1989 – a s ním k nám mohly vtrhnout filmy, o nichž jsme doposud je slýchali, nebo je viděli na nelegálně překopírované videokazetě VHS s jednohlasým dabingem, propašované kdoví odkud. Jenže místo, abychom mohli vidět filmy konečně v jejich širokoúhlé kvalitě, ořezávaly se – po tehdejším americkém vzoru – na formát televize. Což někdy vypadalo značně směšně, protože se třeba hlavní děj odehrával v levé, nebo pravé části obrazu (té oříznuté), zatímco divák hleděl na střed obrazu, kde se nedělo nic, maximálně tam stál stůl s miskou jablíček a nehnul se a nepohnul.

Režisér Sydney Pollack na DVD s jedním svým filmem zahrnul jako bonus srovnání svého filmu – rozuměj širokoúhlého – a ořezané verze pro 4:3 televizory. Protože není vidět vrah v pozadí chodby, tak televizní divák netuší, čeho se vlastně hrdinka v obraze bojí. Pollack kostatuje, že tohle není jeho film, tohle on nenatočil.

Stejně tak, když srovnáte film Čelisti – zatímco v širokoúhlé verzi se za plavcem v úvodní scéně objeví žraločí ploutev a začne znít onen dramatický hudební motiv, v ořezané verzi slyšíte motiv a vidíte spokojeného ráchala v čemsi jako bazén, žádného žraloka nevidět.

Nyní se prodávají ve stále větší míře širokoúhlé televize. Začíná jít o standard a v USA už se filmy a seriály nevysílají ořezané do formátu 4:3. Diváci chtějí plně využít svých širokoúhlých obrazovek. I u nás se tyto televize prodávají.

A člověk už už chtěl křičet hurá, když se TV Nova rozhodla své zpravodajství vysílat širokoúhle. Člověk by si řekl, že šli skutečně modernímu trendu vpřed, že pochopili. Ale ne – širokoúhle se vysílá zpravodajství, možná sportovní přenosy (Proč? Abychom z ledu nebo trávníku viděli ještě méně, když zbytek zaberou reklamní loga?), hodně často reklamy. Zkrátka – širokoúhle se vysílají naprosté zbytečnosti.

Ale filmy – filmy se stále vysílají ořezané do formátu 4:3. Zkuste se podívat třeba na opakované filmy s Jamesem Bondem. A tak, přes veškeré proklamace a bouchání se do prsou, není TV Nova moderním lídrem (a není to ani žádná jiná česká televize) – stále jsme pozadu za vyspělým světem o nějakých 10 – 15 let.
Autor: Jan Lipšanský | středa 16.1.2008 7:05 | karma článku: 20.98 | přečteno: 2844x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Eva Gusmanová

Dominik Landsman – Deníček moderního fotra aneb Proč by muži neměli mít děti

Upřímné a mnohdy až krutě vtipné zápisky ze života otce na mateřské dovolené baví celý národ. Spousta rodičů tu jistě poznává sebe a své děti, nás ostatní ty zážitky a hlášky obou protagonistů prostě baví!

24.7.2017 v 21:29 | Karma článku: 4.80 | Přečteno: 251 |

Karel Sýkora

Nepodařilo se jim zhubnout do plavek... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

24.7.2017 v 17:15 | Karma článku: 9.99 | Přečteno: 222 |

Michal Schmidt

Válečná vizuální epopej z břehů Dunkirku

Christopher Nolan se řadí k předním autorům Hollywoodu, do kterého se nikdo nebojí vložit svou důvěru. Tu si původem anglický filmař znovu zasluhuje svým novým válečným filmem Dunkirk.

24.7.2017 v 16:26 | Karma článku: 7.68 | Přečteno: 259 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Z bývalého akademika tuctovým politikem

Příklad dokonalé a úplné proměny teď sledujeme na ministrovi školství. A jako tuctový politik si pohrává s pravdou jako s plastelínou. Zcela účelově celý kariérní řád zúžil na peníze.

24.7.2017 v 9:46 | Karma článku: 18.25 | Přečteno: 596 | Diskuse

Karel Sýkora

Pat Metheny – Last train home

Patrick Bruce Metheny je americký jazzový kytarista a skladatel, v současné době je jedním z nejúspěšněších jazzových hudebníků.

24.7.2017 v 8:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 26 |
Počet článků 51 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2262
Redaktor, novinář, miniscenárista...


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.