Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Svět, kde informace už nejsou informacemi

10. 08. 2011 18:33:37
Žijeme ve světě informačních technologií. O tom, že se na Japonsko řítí další vlna tsunami, víme často dřív, než ta vlna sama. Podobně o norském střelci. Paradoxně v přehlcenosti informacemi tkví jeden velký problém.

Případ z počátku června tohoto roku mluví za vše. Nejprve se na Twitteru jedné menší zpravodajské stanice objevila stručná informace o nalezení masového hrobu v Texasu. Údajně zde měly být i mrtvoly dětí.

Zprávu převzaly velké zpravodajské servery, posléze televizní stanice a postupně oblétla svět. Zprávám dominovaly fotografie oblasti z vrtulníku.

Brzy se však přišlo na to, že šlo o rádio Jerevan. V oblasti zkrátka žádný hrob nalezen nebyl. Stalo se pouze to, že nějaká jasnovidka přišla na místní policii, že měla vizi. Popsala, kde by se měl masový hrob nacházet. Policista zprávu sepsal, ale než ji dal dál, pro jistotu zavolal místním novinám. A senzace byla na světě.

Nebo nedávný případ na českých serverech. Ondra Kňava na svém blogu vydal mystifikační článek Konec bezplatného houbaření v České republice se blíží. Bral jej jako recesi. Ale – jak posléze napsal pro server Hoax.cz – když zjistil, že v komentářích mnozí berou jeho článek vážně, zatrnulo mu.

Informaci o tom, že sběr hub v lese bude podléhat zdanění, a to převážně u chudé skupiny obyvatel, vzaly mnohé další servery vážně, a dokonce jako ověřenou informaci ji převzaly televizní stanice Nova a Prima.

Na jednu stranu se není co divit, současná vláda vymýšlí různé ptákoviny, takže zdanit vstup do lesa na houby jí klidně může přijít na mysl. Každá koruna dobrá pro luxusní dovolené a vily u moře našich politiků.

Na stranu druhou to hodně vypovídá o stavu žurnalistiky a informací v současné době. V honbě za co největší sledovaností a návštěvností zpravodajské servery chrlí jednu informaci za druhou. Skutečně se snaží být aktuálnější než událost sama. Čím zvrácenější a kurióznější zpráva, tím lépe.

V současné době už v redakcích ale nesedí žurnalisté a novináři, kteří byli zvyklí si většinou informace ověřovat ze dvou, tří zdrojů. V době on-line aktuálnosti na podobné hlouposti není čas. Když se nějaká zpráva ukáže jako kachna, tak se omluvíme, no a co?

Jenže podobné neověřené informace mohou vést k různým následkům. Pokud by se týkaly třeba nějakého válečného konfliktu, ožehavého společenského tématu, mohlo by klidně dojít i na pogromy. A tak se pak omluvíme...

Média dokážou hodně rozdmýchávat určitou třídní nenávist. Všimněte si, jak se neustále dělí na my – a oni. Jde o marketingový tah. Už ve starém Římě se říkalo, dej lidu chléb a hry. Gladiátorská aréna se přesunula do zpráv. Pravicoví voliči versus levicoví. Pokrok nad neschopáky. A pak nějaký norský magor jde a vystřílí tábor.

Jenže média to opět pojmou ve stylu my a oni, navíc jim to zvedne návštěvnost, čtenost, a tím pádem i zisky. Jeden server vždy připojí odkaz na IQ test. Otestujte si, zda máte IQ jako norský střelec. A v podobném stylu.

Zprávy se staly černou kronikou. V době informačních technologií paradoxně nenarazíte na informaci. Smysluplnou, ověřenou, probranou do hloubky. Jen povrchní mediální výkřiky. Není divu, v redakcích dnes sedí studenti, které před uplynutím tří měsíců zkušební doby firma zase vyhodí, a jejichž jediným úkolem je sbírat drby a psát z hlavy vycucané popisky k šokujícím fotkám.

Odborníci ve svých oblastech se přesunuli na malé servery, případně jsou na volné noze a jen blogují. Pokud sháníte skutečnou informaci, musíte tvrdě hledat. Je obecně známo, že i články na Wikipedii obsahují mnohé věcné chyby, takže tu také nelze brát jako potřebný zdroj informací. Podrobnosti si budete stejně muset dohledat sami. Často v knížkách, někdy nejsou ani na internetu.

A tak sice paradoxně víme hned, když si pan prezident upšoukne, když Agátě Hanychové spadne ramínko podprsenky, když se někde stane nějaká katastrofa, ale o skutečném světě vlastně nevíme nic.

Autor: Jan Lipšanský | středa 10.8.2011 18:33 | karma článku: 14.46 | přečteno: 1190x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Flaška

Má to nějak popletené náš pan prezident

Strašně moc stál o setkání s americkým prezidentem. Ten asi věděl moc dobře, proč zase o to nestál on. A kdo za to může? Kmoníček!

21.9.2017 v 11:42 | Karma článku: 20.68 | Přečteno: 264 | Diskuse

Tomáš Gayer

Praktický průvodce jak volit

Téma tohoto kresleného blogu: Jak volit? Třicet jedna subjektů nám nabízí 31 zaručených způsobů, jak se dostat do ráje. Co s tím? Zapojit smysly nebo obyčejnej selský rozum....?

21.9.2017 v 10:26 | Karma článku: 15.82 | Přečteno: 372 | Diskuse

Karel Januška

Občané potřebují spravedlivé soudy

Úvaha nad některými rozhodnutími soudů. Soudci vyšších soudů se zbavují odpovědnosti za svá rozhodnutí.

21.9.2017 v 9:57 | Karma článku: 7.12 | Přečteno: 172 | Diskuse

Milena Zelenková

Výborný recept na voňavou pračku peněz

Vezmeme jakýkoliv prostor, nejlépe z místního zdroje. Přidáme co nejvíc kousků vybavení. Toho nejdražšího, co se dá sehnat. Necháme pořádně nakynout. Ochutíme jakýmkoliv nápadem co se tam bude prodávat či vařit.

21.9.2017 v 8:48 | Karma článku: 7.22 | Přečteno: 392 | Diskuse

Oto Kaděrka

Máslo, systém,blaho, dotace, sleva

Dnes když jsem si ke snídani na chleba , navzdory jeho mediálnímu obrazu, mazal máslo abych si na něj dal česnek, jsem se díky jeho mediálnímu obrazu nad ním zastavil.

21.9.2017 v 8:32 | Karma článku: 16.66 | Přečteno: 432 | Diskuse
Počet článků 51 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2262
Redaktor, novinář, miniscenárista...


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.