Jan Lipšanský

Android 2.1 nemá nikdo rád

17. 01. 2011 10:59:06
Ježíšek proběhl českým územím a zanechal nám díky svým pomocníkům v našich rodinách hromady dárků. Někdy chtěných, jindy nechtěných. Mne obdařil dotykovým telefonem s Androidem. To mi neměl dělat!

Musím říct, že jsem se do dotykáče zamiloval. Ovládání aplikací a widgetů jen prstem je úžasný zážitek. Projíždět galerii fotek, která se kroutí ve vlnách jako pás, mne dokáže nadchnout pokaždé.

Možnost upravit si widgety na hlavní obrazovce a stahovat užitečné aplikace a hry z Android Marketu, mne bralo také. Navigace, geocaching, paráda. Dokonce jsem našel i nějaké české aplikace (SMS bránu, Heureku, vysílání Z1, CHMI nejen pro předpověď počasí, Pubtran s jízdními řády, české teletexty, TV program nejen českých a slovenských stanic, ba i bibli).

Jenže všechna radost jednou končí a vždy narazíme na nějaké problémy. A nemyslím tím displej upatlaný od mých mastných prstů. S telefonem byl jeden problém už od začátku – měl v sobě Android 1.6. Naštěstí v době pořízení byl uvolněn legální update firmware na Android 2.1. Znamenalo to sice udělat zálohu, updatovat, zálohu obnovit a zjistit, že ne vše se zazálohovalo a přeneslo, ale nešlo o nic, co by člověku až tak vadilo.

Co mne ale rozladilo, když hrála hokej Kometa pod širým nebem v Pardubicích s Pardubicemi. Jeli jsme tou dobou vlakem, takže jsem si říkal, že se připojím na iVysílání České televize a nazdar hodiny. Jenže ona podobná vysílání jsou buď ve WMV, ASX, Flashi, nebo přes Silverlight. A v tom je ten zakopaný pes.

Microsoftí Silverlight je sice nasazen na hodně sportovních serverech, ale podpora mobilních telefonů neexistuje. Vývojáři, asi ze zvyku, zaspali dobu. V Adobe sice vývojáři makají jak šroubky, ale dobu zase předběhli – Flash Player je pouze ve verzi pro Android 2.2, čímž jsou všichni uživatelé 2.1 mimo. Přitom by snad nebyl problém udělat verzi pro oba systémy a lidé by byli spokojeni.

Takže díky tomu není k přehrání ani iVysílání, ani výše zmíněné vysílání televize Z1, kdy u telefonů s Androidem 2.1 nedojde ke stažení dat. Psal jsem na Z1 všetečný dotaz, ale neozvali se. Z potvrzení o přečtení vidím, že si můj dotaz mezi sebou předávají nějaké paní či dívky v Z1, ale to je tak vše.

ČT24 má aplikaci pro mobily, ale jen iPhone, a navíc musíte mít stažené iTunes, jinak máte smůlu. Takže ani zde podpora ostatních platforem, i když před Vánoci se Česká televize holedbala, že od nového roku tomu tak bude.

Další zklamání přišlo brzy po tom druhém. Najednou se mi objevila hláška, že je málo místa v paměti. Všechny aplikace a jejich cache či propojení se totiž ukládají do paměti telefonu, kterážto je docela malá, nikoliv na SD kartu, kam se těch dat vleze přece jenom víc. Má to jeden nemilý důsledek, že dokud neodinstalujete některé aplikace a místo neuvolníte, nebudou vám chodit ani SMSky (protože není místa, jak by řekl Kloboučník).

Takže si nemůžete nahrát neomezený počet aplikací nebo her, ale musíte přemýšlet, co vyhodit, co si nechat. Hloupé je, že třeba populární hra Anger Birds přijde na řadu asi první, protože zabírá nejvíc místa. Že s podobným problémem tvůrci telefonů nepočítali (jde o problém HTC, Sony Ericssonů i některých dalších), mne až zaráží.

Samozřejmě, Android 2.2 v jisté omezené míře umožňuje některé aplikace přesunout na SD kartu. V Androidu 2.1 to nejde. Pokud tedy nechcete porušit záruční podmínky, získat práva k rootu a složitějším způsobem si pohrát jak s SD kartou, tak nastavením telefonu. SD kartu byste navíc předtím museli formátovat. Jednoduchý návod pro 2.1 prostě neexistuje.

Tak si tedy říkám, že verze Android 2.1 je prostě chudák Popelka – schovaná mezi odmuírajícím bratříčkem 1.6 a skrytá vedle větších sester 2.2 a 2.3 je tou, na kterou se při vývoji nových aplikací nejvíc zapomíná, a které nikdo nedal nic navíc. Proto má asi ty střevíčky tak malé.

Autor: Jan Lipšanský | karma: 11.92 | přečteno: 1769 ×
Poslední články autora